Een onderwerp waar ik veel vragen over krijg: waarom eet je geen eieren? Een eitje is toch gezond?

Afgezien van het feit dat eieren slecht zijn voor het milieu en dat er in de eierindustrie veel dierenleed voorkomt (wist je bijvoorbeeld dat haantjes direct na de geboorte -al dan niet eerst vergast- in de versnipperaar gaan omdat ze geen eieren kunnen leggen?), hebben eieren een aantal aangetoonde ongunstige effecten op de gezondheid.

Zo werd in 2019 in het vooraanstaande medische tijdschrift JAMA een artikel gepubliceerd waaruit bleek dat een hogere inname van eieren geassocieerd was met een significant hoger risico op hart- en vaatziekten en overlijden (aan alle oorzaken). Bijna 30.000 mensen werden gedurende gemiddeld 17,5 jaar gevolgd. Elk halve ei dat werd gegeten was geassocieerd met een 6% hoger risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten tijdens de loop van het onderzoek en een 8% hoger risico op overlijden. Dit was zelfs het geval bij mensen die verder gezond aten (veel groenten en fruit). Nu is een associatie niet hetzelfde als een oorzaak, maar er werd in deze studie wel netjes gecorrigeerd voor een heel aantal bekende risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Naast een verband met hart- en vaatziekten is er in meerdere studies een verband aangetoond tussen het eten van eieren en het optreden van verschillende soorten kanker (darm, prostaat en blaas). Zo bleek uit een onderzoek waarbij 27.000 mannen gedurende 14 jaar werden gevolgd, dat mannen die per week 2,5 ei of meer aten, een 81% hoger risico hadden op het ontwikkelen van dodelijke prostaatkanker dan mannen die minder dan een half ei per week aten.

Informatie verzameld uit 3 grote cohort studies in de VS (met in totaal meer dan 200.000 mensen die gemiddeld 25 jaar werden gevolgd) liet bovendien zien dat, na correctie voor BMI, leefstijl en confounding factoren in het dieet, 1 ei per dag een 14% hoger risico gaf op het ontwikkelen van diabetes (type 2). Uit een studie gepubliceerd in 2020 bleek zelfs dat het eten van 1 ei of meer per dag het risico op diabetes verhoogde met 60%!

Eieren bevatten geen vezels, bestaan voor een groot gedeelte uit verzadigd vet en bevatten veel cholesterol. Over de link tussen cholesterol in de voeding en gezondheid is veel controverse in de literatuur. Maar duidelijk is wel dat we cholesterol in de voeding niet nodig hebben. Het lichaam maakt namelijk zelf cholesterol aan in de lever.

Eieren en eierproducten zijn een belangrijke bron van voedselinfecties. In de EU werd in 2012 22% van het aantal uitbraken aan voedselinfecties toegeschreven aan eieren. De belangrijkste verwekker is hierbij de Salmonella bacterie. Dit leidde er toe dat tegenwoordig ieder land in de EU verplicht is om een nationaal bestrijdingsplan Salmonella te hebben! Naast met Salmonella kunnen eieren besmet zijn met verschillende andere organismen en stoffen, zoals oa listeria en norovirussen. En wie herinnert zich niet de fipronil affaire van een paar jaar geleden?

Al met al zijn er dus meerdere uitstekende redenen om eieren, ook voor een optimale gezondheid, te laten staan. In een volgende post zal ik stilstaan bij hoe je eieren vervangt tijdens het bakken en koken. Probeer intussen eens mijn recept voor scrambled tofu?

Eet jij nog eieren? Of heb ik je overtuigd om eieren voortaan te laten staan en te vervangen door heerlijke, gezondere alternatieven?

Literatuur:

Zhong VW, Van Horn L, Cornelis MC, Wilkins JT, Ning H, Carnethon MR, Greenland P, Mentz RJ, Tucker KL, Zhao L, Norwood AF, Lloyd-Jones DM, Allen NB. Associations of Dietary Cholesterol or Egg Consumption With Incident Cardiovascular Disease and Mortality. JAMA. 2019 Mar 19;321(11):1081-1095.

Zhuang P, Wu F, Mao L, et al. Egg and cholesterol consumption and mortality from cardiovascular and different causes in the United States: A population-based cohort study. PLoS Med. 2021;18:e1003508-e1003531.

Spence JD, Jenkins DJ, Davignon J. Dietary cholesterol and egg yolks: not for patients at risk of vascular disease. Can J Cardiol. 2010 Nov;26(9):e336-9.

Zhang J, Zhao Z, Berkel HJ. Egg consumption and mortality from colon and rectal cancers: an ecological study. Nutr Cancer. 2003;46(2):158-65.

Richman EL, Kenfield SA, Stampfer MJ, Giovannucci EL, Chan JM. Egg, red meat, and poultry intake and risk of lethal prostate cancer in the prostate-specific antigen-era: incidence and survival. Cancer Prev Res (Phila). 2011 Dec;4(12):2110-21.

Drouin-Chartier JP, Schwab AL, Chen S, Li Y, Sacks FM, Rosner B, Manson JE, Willett WC, Stampfer MJ, Hu FB, Bhupathiraju SN. Egg consumption and risk of type 2 diabetes: findings from 3 large US cohort studies of men and women and a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. Am J Clin Nutr. 2020 Sep 1;112(3):619-630.

Wang Y, Li M, Shi Z. Higher egg consumption associated with increased risk of diabetes in Chinese adults – China Health and Nutrition Survey. Br J Nutr. Published online October 8, 2020.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cholesterol.aspx

Rapport risicobeoordeling eierketen NVWA/BuRO 2017/

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord