Leefstijlveranderingen zijn niet altijd gemakkelijk. Ons brein houdt van een status quo en zal proberen om iedere verandering tegen te werken. Dat merk je oa aan gedachten als “o, ik heb het nu al zo lang volgehouden, nu mag het wel even”. Of “dit is echt te moeilijk, ik kan dit niet”. Herkenbaar? Dan heb ik 10 tips voor je om dat brein om de tuin te leiden en je verandering dit keer wel tot een succes te maken:

  1. Houd voor ogen waarom je het doet. Wil je bv 5x per week een wandeling van een half uur maken? Wat levert het je op? Even tijd voor jezelf, minder pijn aan je rug, een lagere bloeddruk? Maak het concreet! Schrijf het op en kijk er regelmatig naar, vooral op momenten dat het moeilijk vol te houden is.
  2. Doe het stap voor stap. Ga niet in 1x meerdere dingen veranderen, daarmee maak je het jezelf te lastig. Verander 1 ding tegelijk.
  3. Neem kleine, haalbare stapjes. Pas wanneer je een stapje onder de knie hebt ga je door naar een volgende (kleine) stap. Start bv met het inrichten van een vaste plek voor je wandelschoenen bij de voordeur, zodat je ze gemakkelijk aandoet om te gaan wandelen. 
  4. Geef jezelf een high five bij iedere kleine stap die je hebt gezet! Wees er trots op, dit heb je maar mooi gedaan! 💪
  5. Voer je nieuwe gewoonte op een vast moment uit en link hem aan een andere gewoonte die al ingesleten is. Ga bv iedere avond wandelen, direct na het opruimen van de keuken. Of tussen de middag op je werk, direct na de lunch. En maak het concreet: “direct na het afruimen van m’n lunchtray op kantoor loop ik naar buiten voor een wandeling”.
  6. Verwacht tegenslag. Calculeer dit in en maak een plan voor moeilijke momenten. Wat doe je bv wanneer het regent, wanneer je te moe bent om te gaan wandelen, wanneer een vriendin onverwacht langskomt, je kinderen precies op het moment dat jij wilt gaan wandelen om aandacht vragen…? Als je hier vooraf een plan voor maakt weet je op dit soort momenten wat te doen en val je minder snel terug in oud gedrag.
  7. Verwacht daarnaast die terugvallen in je oude gedrag. Het kost tijd om nieuwe gewoontes in te slijten en je zult zien dat je regelmatig terug zult vallen in oude gewoontes. Geen probleem, zie deze momenten als leermomenten en zelfs als nuttig om verder te komen! Ze helpen je om in te zien wat wel en wat niet werkt voor jou. Pak je nieuwe gewoonte met deze extra kennis weer op.
  8. Doe het samen en vraag waar nodig om hulp. Betrek je gezin er bij, doe het samen met een vriend of vriendin of schijf je in voor een georganiseerde activiteit.
  9. Wees mild naar jezelf als het even niet lukt. Onderzoek wijst uit dat op dit soort momenten compassie hebben voor jezelf ervoor zorgt dat je gemakkelijker weer terugkeert naar je gezonde gedrag. Sta jezelf toe om eens een keer op de bank te ploffen voor een avond Netflix bingen, maar ga de volgende avond weer op pad voor je wandeling, omdat je weet dat je je dan beter voelt.
  10. De laatste en misschien wel belangrijkste tip: maak het persoonlijk! Voer een verandering door die voor jou van waarde is, die jij leuk vindt. Ga dus niet wandelen omdat je vriendin heeft gezegd dat zij daar zo blij van wordt, als jij meer van fietsen houdt. Ga dan lekker fietsen en geniet er van!

Welke kleine stap in de richting van een gezonde leefstijl ga jij vandaag nog zetten, om je toekomstige jij te helpen zich optimaal te voelen?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord