In de leefstijlgeneeskunde onderscheiden we een aantal onderdelen die je helpen om je optimaal gezond te voelen en chronische ziektes zo veel mogelijk te voorkomen.

  1. Voeding. Eet zo veel mogelijk onbewerkt plantaardig, met veel vezels en voedingsstoffen. Groenten, fruit, volle granen, bonen, linzen, noten en zaden.
  2. Beweging. Beweeg dagelijks. Doe iets dat je leuk vindt en vol kunt houden. Pak wat vaker de fiets, wandel, werk in de tuin, of probeer eens staand of lopend te werken.
  3. Ontspanning. Verminder negatieve stress dmv bv meditatie of yoga, neem een bad, praat met een vriend(in), maak een ommetje, knuffel met een huisdier, zing of dans!
  4. Slaap: idealiter minimaal 7 uur per nacht, zo veel mogelijk ononderbroken. 
  5. Sociale contacten en zingeving. Zorg voor een fijn sociaal netwerk en een doel in je leven, voor een optimale gezondheid.
  6. Vermijden van schadelijke stoffen. Roken, alcohol, bestrijdingsmiddelen, schadelijke stoffen in plastics en bv oplosmiddelen kunnen allemaal bijdragen aan ziekte. Je kunt ze dus beter zo veel mogelijk mijden. 

Hoe is jouw leefstijl? Welke pijler heb jij helemaal onder de knie en met welke heb je (nog) moeite?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord