Yoga is de laatste jaren steeds populairder geworden. En terecht, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Het heeft namelijk een aantal bewezen effecten op de gezondheid:

  1. Yoga vermindert stress. Wanneer het stresssysteem wordt geactiveerd wordt cortisol geproduceerd. Cortisol speelt oa een rol bij de suikerhuishouding, de botaanmaak en het immuunsysteem. Mensen die regelmatig yoga beoefenen blijken lagere cortisolspiegels in het bloed te hebben, wat een gunstig effect kan hebben op deze processen.
  2. Yoga vermindert angst en verbetert de stemming. Waarschijnlijk speelt hierbij naast cortisol ook GABA een rol, een neurotransmitter die een remmende werking heeft op het zenuwstelsel en daarmee stemming verbetert. Yoga beoefenaars blijken een hogere GABA spiegel te hebben. Yoga bleek in een onderzoek zelfs beter te werken dan wandelen voor het verbeteren van de stemming bij een depressie. Ook werkt het aanvullend bij mensen die onvoldoende effect ervaren van antidepressiva.
  3. Yoga helpt lage rugpijn te verminderen. Er zijn zelfs studies die aantonen dat het net zo goed werkt als fysiotherapie.
  4. Yoga verbetert de kwaliteit van leven bij verschillende aandoeningen, zoals prostaatkanker, een beroerte, colitis (ontsteking van de darm) en reumatoïde artritis. Het vermindert vermoeidheid, verbetert de balans en maakt beperkingen als gevolg van een chronische ziekte beter draagbaar.
  5. Yoga verbetert hersenfuncties. Meerdere onderzoeken tonen aan dat yogabeoefening leidt tot verbetering van executieve functies (de regelfuncties van de hersenen, zoals plannen en organiseren). 1 enkele yoga sessie kan zelfs al tot verbetering van deze functies leiden.
  6. Yoga is goed tegen hart-en vaatziekten, oa doordat het risicofactoren voor hart- en vaatziekten (zoals overgewicht en een hoge bloeddruk) kan verbeteren. Ook kan het helpen om het stoppen met roken te vergemakkelijken. 

Bij elkaar prachtige redenen om eens een yogales te proberen! Ik zelf ervaar duidelijk de rust en helderheid die het me brengt. Ik voel me soepeler na een yogasessie en vind het gemakkelijker om mijn gezonde gewoontes vast te houden.

Doe jij aan yoga? Welke mooie effecten ervaar jij er van?

 

Literatuurverwijzingen:

Katuri KK, Dasari AB, Kurapati S, Vinnakota NR, Bollepalli AC, Dhulipalla R. Association of yoga practice and serum cortisol levels in chronic periodontitis patients with stress-related anxiety and depression. J Int Soc Prev Community Dent. 2016 Jan-Feb;6(1):7-14.

García-Sesnich JN, Flores MG, Ríos MH, Aravena JG. Longitudinal and Immediate Effect of Kundalini Yoga on Salivary Levels of Cortisol and Activity of Alpha-Amylase and Its Effect on Perceived Stress. Int J Yoga. 2017 May-Aug;10(2):73-80.

Cahn BR, Goodman MS, Peterson CT, Maturi R, Mills PJ. Yoga, Meditation and Mind-Body Health: Increased BDNF, Cortisol Awakening Response, and Altered Inflammatory Marker Expression after a 3-Month Yoga and Meditation Retreat. Front Hum Neurosci. 2017 Jun 26;11:315.

Streeter CC, Whitfield TH, Owen L, Rein T, Karri SK, Yakhkind A, Perlmutter R, Prescot A, Renshaw PF, Ciraulo DA, Jensen JE. Effects of yoga versus walking on mood, anxiety, and brain GABA levels: a randomized controlled MRS study. J Altern Complement Med. 2010 Nov;16(11):1145-52.

Hofmann SG, Andreoli G, Carpenter JK, Curtiss J. Effect of Hatha Yoga on Anxiety: A Meta-Analysis. J Evid Based Med. 2016 Aug;9(3):116-124.

Bridges L, Sharma M. The Efficacy of Yoga as a Form of Treatment for Depression. J Evid Based Complementary Altern Med. 2017 Oct;22(4):1017-1028.

Sharma A, Barrett MS, Cucchiara AJ, Gooneratne NS, Thase ME. A Breathing-Based Meditation Intervention for Patients With Major Depressive Disorder Following Inadequate Response to Antidepressants: A Randomized Pilot Study. J Clin Psychiatry. 2017 Jan;78(1):e59-e63.

Wieland LS, Skoetz N, Pilkington K, Vempati R, D’Adamo CR, Berman BM. Yoga treatment for chronic non-specific low back pain. Cochrane Database Syst Rev. 2017 Jan 12;1(1):CD010671.

Cramer H, Lauche R, Haller H, Dobos G. A systematic review and meta-analysis of yoga for low back pain. Clin J Pain. 2013 May;29(5):450-60.

Groessl EJ, Liu L, Chang DG, Wetherell JL, Bormann JE, Atkinson JH, Baxi S, Schmalzl L. Yoga for Military Veterans with Chronic Low Back Pain: A Randomized Clinical Trial. Am J Prev Med. 2017 Nov;53(5):599-608

Saper RB, Lemaster C, Delitto A, Sherman KJ, Herman PM, Sadikova E, Stevans J, Keosaian JE, Cerrada CJ, Femia AL, Roseen EJ, Gardiner P, Gergen Barnett K, Faulkner C, Weinberg J. Yoga, Physical Therapy, or Education for Chronic Low Back Pain: A Randomized Noninferiority Trial. Ann Intern Med. 2017 Jul 18;167(2):85-94.

Ben-Josef AM, Chen J, Wileyto P, Doucette A, Bekelman J, Christodouleas J, Deville C, Vapiwala N. Effect of Eischens Yoga During Radiation Therapy on Prostate Cancer Patient Symptoms and Quality of Life: A Randomized Phase II Trial. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2017 Aug 1;98(5):1036-1044.

Schmid AA, Van Puymbroeck M, Altenburger PA, Schalk NL, Dierks TA, Miller KK, Damush TM, Bravata DM, Williams LS. Poststroke balance improves with yoga: a pilot study. Stroke. 2012 Sep;43(9):2402-7.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apt.14062

Gautam S, Tolahunase M, Kumar U, Dada R. Impact of yoga based mind-body intervention on systemic inflammatory markers and co-morbid depression in active Rheumatoid arthritis patients: A randomized controlled trial. Restor Neurol Neurosci. 2019;37(1):41-59.

Luu K, Hall PA. Hatha Yoga and Executive Function: A Systematic Review. J Altern Complement Med. 2016 Feb;22(2):125-33.

Gothe NP, Kramer AF, McAuley E. The effects of an 8-week Hatha yoga intervention on executive function in older adults. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2014 Sep;69(9):1109-16.

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12671-016-0661-2

Chu P, Gotink RA, Yeh GY, Goldie SJ, Hunink MG. The effectiveness of yoga in modifying risk factors for cardiovascular disease and metabolic syndrome: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Eur J Prev Cardiol. 2016 Feb;23(3):291-307.

Cramer H, Lauche R, Haller H, Steckhan N, Michalsen A, Dobos G. Effects of yoga on cardiovascular disease risk factors: a systematic review and meta-analysis. Int J Cardiol. 2014 May 1;173(2):170-83.

Bock BC, Dunsiger SI, Rosen RK, Thind H, Jennings E, Fava JL, Becker BM, Carmody J, Marcus BH. Yoga as a Complementary Therapy for Smoking Cessation: Results From BreathEasy, a Randomized Clinical Trial. Nicotine Tob Res. 2019 Oct 26;21(11):1517-1523.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord