Deze (rauwe) pap eet ik in de zomer vaak koud als ontbijt. Hij is heerlijk van smaak en voelt lekker zacht, bijna luxe aan. Omdat je er even aan moet denken om de avond van tevoren de boekweit te weken te zetten eet ik hem soms hele tijden niet, maar elke keer als ik hem weer maak smul ik er extra van!

🌱

Ingrediënten (voor 1 persoon)

80 gram boekweit

1 banaan, lekker rijp

1 eetlepel chiazaad

60 ml plantaardige melk (ik gebruik biologische sojadrink met toegevoegd calcium)

Snuf kaneel of koekkruiden

Snuf zout

Toppings naar keuze

🌱

Bereiding

Zet de avond van tevoren de boekweit te weken in ruim water. De volgende ochtend giet je deze af en spoel je de korrels even af in een vergiet. Doe de boekweit in de blender, samen met alle overige ingrediënten (zonder de toppings uiteraard). Maal dit tot een papje en giet dit in een kom. In de winter vind ik het lekker om de pap na bereiding even op te warmen voordat ik er de toppings op doe. Garneer je pap met heerlijke toppings zoals fruit, noten of zaden.

🌱

Boekweit korrels zijn vruchtjes van de boekweit plant, met een grappige driehoekige vorm. Ze gedragen zich in veel gerechten als graan en worden veel gebruikt in glutenvrije producten, zoals bijvoorbeeld soba noodles. Boekweit komt van oorsprong uit China, maar wordt tegenwoordig ook in Nederland verbouwd. Het is van nature glutenvrij en bevat veel vezels, wat de darmwerking ten goede komt. Het bevat daarnaast B vitamines en belangrijke mineralen zoals magnesium.

🌱

Ik koop onbewerkte boekweitkorrels bij Ekoplaza. Bij de grotere vestigingen van Albert Heijn zijn ze ook verkrijgbaar, van @smaakt.

🌱

Eet jij wel eens boekweit? Wat is je favoriete boekweit recept?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord