Zoals jullie in mijn stories op social media hebben kunnen zien heb ik de afgelopen weken iedere ochtend een lichttherapie bril gebruikt om mijn beginnende herfstdip te lijf te gaan.

In mijn eerdere post over de herfstdip en echte najaarsdepressies beschreef ik al dat lichttherapie gebruikt wordt om direct in de ochtend licht met een hoge intensiteit in de ogen te brengen, voor een gunstig effect op sombere klachten die in het najaar op kunnen treden onder invloed van het afnemende licht buiten. Een bewezen therapie, die je gelukkig niet meer in het ziekenhuis hoeft te volgen. Er zijn tegenwoordig draagbare lampen die 10.000 lux aan licht geven, de hoeveelheid licht op een mooie zomerdag in de schaduw. Dat blijkt de hoeveelheid die nodig is om een najaarsdepressie om te kunnen keren. 20 minuten voor een dergelijke lamp, waarbij je niet rechtstreeks in het licht kijkt (zet hem bijvoorbeeld naast je op de ontbijttafel), is al voldoende. 

De lichtbril die ik heb geprobeerd heeft het voordeel dat je niet stil hoeft te zitten. Je kunt er mee rondlopen, terwijl je blauw licht rondom je ogen geschenen krijgt. In een lagere intensiteit dan een lichttherapielamp, die overigens ook blauw licht biedt (vaak een combinatie van wit en blauw licht), maar dus op kortere afstand. En hoewel ik voorstander ben van een rustig ontbijt, aan tafel, dat zeker 20 minuten duurt, is het gemak van een dergelijke bril wel ideaal. Ik heb hem nu elke ochtend op wanneer ik mijn thee maak, voordat ik ga zitten om te mediteren. Daardoor ben ik zo veel helderder tijdens mijn meditatie en energieker in de ochtend! Je kunt de bril bovendien ook gemakkelijker meenemen als je een paar dagen van huis bent.

Wat ik ook super handig vind is dat je deze bril kunt gebruiken om je te helpen sneller over een jetlag heen te komen. In de app die je na aanschaf kunt downloaden kun je precies zien wanneer je de bril op moet zetten voor optimaal effect op je jetlag. Meerdere olympische sporters hebben deze bril hier blijkbaar al voor gebruikt! De bril bevat overigens ook een set oranje glazen, die je juist ’s avonds kunt gebruiken om blauw licht van je schermen te blokkeren, waardoor je beter inslaapt.

Lichttherapie is overigens niet geschikt voor mensen die medicatie gebruiken die de ogen gevoelig maakt voor licht, bij bepaalde oogklachten en bipolaire stoornissen (manische depressie).

Je kunt tijdens de behandeling hoofdpijn krijgen, of pijn aan de ogen; verminder dan de blootstellingsduur van de lichttherapie. Ik zou sowieso adviseren om niet de hele winter door te gaan met lichttherapie. Enkele weken om je door de ergste tijd (in het najaar) heen te helpen is vaak al voldoende. Er zijn enkele (kleine) studies geweest die aantonen dat gebruik van blauw licht (waar we de hele dag aan worden blootgesteld met alle schermen die we tegenwoordig gebruiken) mogelijk een effect zou kunnen hebben op het netvlies. Wat dat betreft biedt de bril die ik nu gebruik ook uitkomst, want je kunt de glazen gemakkelijk vervangen door een set oranje glazen, die blauw licht blokkeren en je ’s avonds helpen om beter in te slapen nadat je nog op je telefoon hebt liggen scrollen… 

Al met al ben ik dus enthousiast over het gemak van een lichttherapiebril. Ik zou hem aanraden voor een specifieke groep mensen, nl degenen die gevoelig zijn voor de najaarsdip. Gebruik hem dus niet als je bepaalde medicatie gebruikt, bij oogklachten (overleg met je huisarts of oogarts!) en bipolaire stoornissen.

Gebruik hem korte tijd, enkele weken, in het najaar, en daarna steeds enkele dagen achtereen mocht je merken dat de somberheid weer terugkeert. Stel jezelf niet te lang bloot aan blauw licht op een dag en gebruik zo vaak mogelijk oranje glazen om blauw licht van je schermen te blokkeren.

Referenties:

Chang CH, Liu CY, Chen SJ, Tsai HC. Efficacy of light therapy on nonseasonal depression among elderly adults: a systematic review and meta-analysis. Neuropsychiatr Dis Treat. 2018 Nov 14;14:3091-3102.

Anderson JL, Hilaire MA, Auger RR, Glod CA, Crow SJ, Rivera AN, Salgado SM, Pullen SJ, Kaufman TK, Selby AJ, Wolfe DJ. Are short (blue) wavelengths necessary for light treatment of seasonal affective disorder? Chronobiol Int. 2016;33(9):1267-1279.

Meesters Y, Dekker V, Schlangen LJ, Bos EH, Ruiter MJ. Low-intensity blue-enriched white light (750 lux) and standard bright light (10,000 lux) are equally effective in treating SAD. A randomized controlled study. BMC Psychiatry. 2011 Jan 28;11:17.

Howland RH. An overview of seasonal affective disorder and its treatment options. Phys Sportsmed. 2009 Dec;37(4):104-15.

https://cie.co.at/publications/position-statement-blue-light-hazard-april-23-2019

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord