Wanneer je plantaardig eet zul je vitamine B12 moeten aanvullen dmv een supplement. Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine, die geproduceerd wordt door bacteriën die voorkomen in mest en vervuild water.

Vroeger kwam vitamine B12 voor in (op) planten, maar door de toename van hygienemaatregelen haal je tegenwoordig onvoldoende B12 uit plantaardige voedingsmiddelen. In sommige champignons en in zeewier zit nog wel een kleine hoeveelheid. Bij dieren, die mest eten, komt de bacterie die vitamine B12 produceert voor in de darmen.

Maar ook vleeseters hebben in toenemende mate te maken met een vitamine B12 tekort. Dit komt doordat de opname van vitamine B12 verminderd kan zijn door roken, het gebruik van maagzuurremmers, maagontstekingen, overmatig alcoholgebruik en ziektes waarbij de passage van voeding door het maagdarmkanaal vertraagd is, zoals diabetes of diverticulitis.

Vitamine B12 is belangrijk voor ons zenuwweefsel en de aanmaak van rode bloedcellen. Bij een tekort krijg je klachten als vermoeidheid, duizeligheid, een doof gevoel en geheugenproblemen.

Sommige plantaardige producten zijn versterkt met vitamine B12, zoals sommige plantaardige dranken. En vitamine B12 komt ook voor in de meeste multivitamines. Check eerst even hoeveel je op die manier binnen krijgt. En laat je vitamine B12 spiegel eens testen via de huisarts.

Een goede vuistregel voor suppletie is om 2 maal per week, op vaste dagen, 1000 microgram te nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een zuigtablet onder de tong.

Eet jij plantaardig? En suppleer je vitamine B12?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord