De kracht van groene bladgroenten! 

De spinazie in mijn mini moestuin begint al lekker te groeien. Kan niet wachten totdat ik de blaadjes weer kan verwerken in salades, soepen, smoothies en stoofpotjes!

🌱

Wist je dat groene bladgroenten erg gezond zijn? Spinazie, boerenkool, rucola, snijbiet en paksoi; ze bevatten weinig calorieën, maar wel veel voedingsstoffen. Zo zitten ze vol met vezels, vitamines (A, B, C, E en K) en mineralen (calcium, magnesium, kalium, selenium, zink en ijzer). Verder bevatten ze verschillende stoffen die ons kunnen beschermen tegen tal van chronische ziekten, zoals hart-en vaatziekten, diabetes, kanker, dementie en andere ontstekingsziekten.

🌱

Zo tonen studies aan dat de nitraten in bladgroenten de bloeddruk significant kunnen verlagen. Nitraten zijn ook betrokken bij het open houden van de bloedvaten. Dit maakt dat het eten van groene bladgroenten kan helpen bij klachten van angina pectoris. Ook helpt het dementie voorkomen.

🌱

Mensen die bloedverdunners van de trombosedienst gebruiken moeten opletten niet te veel groene bladgroenten te eten, omdat het hoge gehalte aan kalium de werking van deze bloedverdunners teniet kan doen. Ook als je bekend bent met nierstenen kun je beter geen borden vol groene bladgroenten eten ivm het oxaalzuur in de groenten.

🌱

Maar verder zijn het super groenten waar je dagelijks wel een flinke portie van kunt eten! 

🌱

Welke groene bladgroenten eet jij en hoe verwerk je ze?

 

Bronnen:

Ashworth A, Mitchell K, Blackwell JR, Vanhatalo A, Jones AM. High-nitrate vegetable diet increases plasma nitrate and nitrite concentrations and reduces blood pressure in healthy women. Public Health Nutr. 2015 Oct;18(14):2669-78.

Kang JH, Ascherio A, Grodstein F. Fruit and vegetable consumption and cognitive decline in aging women. Ann Neurol. 2005 May;57(5):713-20.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord