In deze moeilijke tijd van weer een complete lockdown zoeken we met zijn allen naar houvast. Hoe houd je jezelf staande, hoe blijf je gezond?

Een positieve kijk op het leven blijkt daarbij te kunnen helpen. Positieve emoties kunnen een effect hebben op het immuunsysteem, kunnen depressieve gedachten en stress verminderen en de bloeddruk verlagen. Ook blijkt uit studies dat mensen die een training volgen om meer positiviteit in hun leven te brengen, beter om kunnen gaan met een chronische ziekte en een betere kwaliteit van leven hebben. Positief in het leven staan kan zelfs je levensduur verlengen!

Zo hadden mensen met een familiegeschiedenis van hart-en vaatziekten die positief waren ingesteld significant minder kans op een hartinfarct dan diegenen die een negatieve kijk op het leven hadden. 

Uit onderzoek bij mensen met een recente HIV diagnose die in een training leerden om structureel te focussen op positieve gedachten bleek oa dat zij een lagere viruslading hadden, hun medicijnen beter innamen en minder last hadden van depressieve gedachten.

Wat zijn die kwaliteiten die in een dergelijke “positiviteitstraining” worden aangeleerd?

  • focussen op positieve interacties met anderen
  • dagelijks een positief ding opmerken en goed in je opnemen (door het met iemand te bespreken, of op te schrijven)
  • het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek (kijk hier ook eens voor mijn eerdere artikel over dankbaarheid?)
  • het opstellen van een “witboek” (alle positieve dingen die je overkomen linken aan een mooie kwaliteit die je bezit, een prachtige oefening die mij ook al veel heeft gebracht!)
  • het stellen van haalbare doelen en je voortgang hierin bijhouden
  • dagelijkse mindfulness beoefening en focussen op het hier en nu.

Ook het toepassen van “small acts of kindness” kan zo veel mooie effecten hebben. Elke dag iets kleins doen voor een ander geeft jou ook een positief gevoel!

Om te proberen deze tijd voor anderen wat positiever te maken ga ik vanaf vandaag tot in ieder geval 1 januari elke dag in mijn stories op Instagram en Facebook iets delen waar ik blij van word, in de hoop dat jij er ook een positief gevoel van krijgt. Accounts waar ik dankbaar voor ben, foto’s of filmpjes die me laten lachen, kleine dingen die me hoopvol stemmen. Doe je mee? En volg je m’n stories, zodat we nog meer mensen kunnen bereiken met deze positieve beweging?

Hoe doe jij het, hoe blijf jij positief in deze tijd? Waar word je blij van, wat stemt je hoopvol? Sta er eens bewust bij stil? Hoe kun je het leven van een ander net een stukje beter maken door iets kleins te doen?

 

Referenties~

Cohn MA, Pietrucha ME, Saslow LR, Hult JR, Moskowitz JT. An online positive affect skills intervention reduces depression in adults with type 2 diabetes. J Posit Psychol. 2014 Jan 1;9(6):523-534.

Cheung EO, Cohn MA, Dunn LB, Melisko ME, Morgan S, Penedo FJ, Salsman JM, Shumay DM, Moskowitz JT. A randomized pilot trial of a positive affect skill intervention (lessons in linking affect and coping) for women with metastatic breast cancer. Psychooncology. 2017 Dec;26(12):2101-2108.

Moskowitz JT, Carrico AW, Duncan LG, Cohn MA, Cheung EO, Batchelder A, Martinez L, Segawa E, Acree M, Folkman S. Randomized controlled trial of a positive affect intervention for people newly diagnosed with HIV. J Consult Clin Psychol. 2017 May;85(5):409-423.

Jaser SS, Whittemore R, Choi L, Nwosu S, Russell WE. Randomized Trial of a Positive Psychology Intervention for Adolescents With Type 1 Diabetes. J Pediatr Psychol. 2019 Jun 1;44(5):620-629.

Sin NL, Lyubomirsky S. Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: a practice-friendly meta-analysis. J Clin Psychol. 2009 May;65(5):467-87.

Bolier L, Haverman M, Westerhof GJ, Riper H, Smit F, Bohlmeijer E. Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Health. 2013 Feb 8;13:119.

Tejada-Gallardo C, Blasco-Belled A, Torrelles-Nadal C, Alsinet C. Effects of School-based Multicomponent Positive Psychology Interventions on Well-being and Distress in Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. J Youth Adolesc. 2020 Oct;49(10):1943-1960.

Park N, Peterson C, Szvarca D, Vander Molen RJ, Kim ES, Collon K. Positive Psychology and Physical Health: Research and Applications. Am J Lifestyle Med. 2014 Sep 26;10(3):200-206.

Solanes A, Albajes-Eizagirre A, Fullana MA, Fortea L, Fusar-Poli P, Torrent C, Solé B, Bonnín CM, Shin JI, Vieta E, Radua J. Can we increase the subjective well-being of the general population? An umbrella review of the evidence. Rev Psiquiatr Salud Ment (Engl Ed). 2021 Jan-Mar;14(1):50-64. English, Spanish.

Levy BR, Bavishi A. Survival Advantage Mechanism: Inflammation as a Mediator of Positive Self-Perceptions of Aging on Longevity. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci. 2018 Mar 2;73(3):409-412.

Lyubomirsky, S., Sheldon, K., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable changeReview of General Psychology9(2), 111-131.

Dit vind je misschien ook leuk

Geef een antwoord