Behalve lekker is soep ook nog eens goed voor de gezondheid! Groentesoep maakt het gemakkelijker om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen en blijkt ook nog eens zo te vullen dat je tijdens de maaltijd die er direct op volgt minder calorieën binnen krijgt.

🌱

Bij een onderzoek waarbij 60 mannen en vrouwen met een gezond gewicht een kop groentesoep voorgeschoteld kregen voor de maaltijd bleken zij 20% minder calorieën te eten tijdens de totale maaltijd (dus inclusief de soep!). Het type soep (sterk gepureerd of soep met stukken) maakte niet uit voor de uitkomst.

🌱

In een andere studie kregen personen die een caloriebeperkt dieet volgden om af te vallen, 2 porties soep met een lage caloriedichtheid (veel volume, weinig calorieën, zie mijn eerdere post hierover) per dag. Dit leidde tot 50% meer gewichtsverlies dan de groep die geen soep, maar een snack kreeg met dezelfde hoeveelheid calorieën.

🌱

Persoonlijk heb ik dit ervaren als een super gemakkelijke truc om op een gezonde manier af te vallen. Ik eet voor de lunch en voor het diner een kop zelfgemaakte groentesoep, die ik met aandacht kauw. 

🌱

Soep maken is gelukkig niet zo lastig als je misschien denkt. Een goede vuistregel voor een lekkere groentesoep is om 2 uitjes aan te fruiten in een beetje water (lage caloriedichtheid!), daar een groente naar keuze aan toe te voegen en vervolgens kokend water totdat de groenten onder water staan. Voeg er 2 fijngesneden tenen knoflook aan toe, een bouillonblokje, en kruiden naar keuze. Voor mij altijd kurkuma en zwarte peper, en daarnaast een kruid dat goed samen gaat met de betreffende groente. Bij wortel kun je bv een mespuntje karwijzaad toevoegen, bij bloemkool mosterdzaad of garam masala, bij broccoli nootmuskaat en bij tomaten bv oregano, basilicum of salie. Laat koken totdat de groente gaar is. Bij een groene soep voeg ik ook nog een handvol groene bladgroenten of verse kruiden toe voordat ik hem pureer. Spinazie, boerenkool of peterselie bv. Vervolgens de soep pureren en in flessen gieten. De flessen af laten koelen in een bak koud water en daarna in de koelkast bewaren. Easy! 💪

🌱

Wat is jouw favoriete soepcombi?

Flood JE, Rolls BJ. Soup preloads in a variety of forms reduce meal energy intake. Appetite. 2007 Nov;49(3):626-34.

Rolls BJ, Roe LS, Beach AM, Kris-Etherton PM. Provision of foods differing in energy density affects long-term weight loss. Obes Res. 2005 Jun;13(6):1052-60.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord