Koolhydraatarme diëten zijn de laatste jaren zeer in trek om af te vallen. Op korte termijn helpen ze daar ook bij. Ze stabiliseren de bloedsuikerspiegel, zolang je geen of weinig koolhydraten eet. Ze helpen gewicht te verliezen, dus op korte termijn lijken deze diëten een goed idee bij overgewicht en diabetes.

🌱

Op de langere termijn blijken ze echter schadelijk voor de gezondheid. Onderzoek toont aan dat koolhydraatarme diëten leiden tot een toename van aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, kanker, osteoporose, nierschade en beroertes, en dat ze zelfs leiden tot vroegtijdig overlijden.

🌱

Er lijken meerdere mechanismen aan deze schadelijke effecten ten grondslag te liggen. Ten eerste krijg je bij een koolhydraatarm dieet vaak te weinig vezels binnen. Volle granen, linzen, kikkererwten en bonen bevatten veel vezels, die goed zijn voor je microbioom (de bacteriën, virussen en schimmels in je darmen, waaraan steeds meer ziektes gelinkt worden).

🌱

Ten tweede bevatten koolhydraatarme diëten vaak veel dierlijke producten. Vlees, eieren en melkproducten worden in verband gebracht met oa hart-en vaatziekten, diabetes, dementie, depressie, darmziekten, reumatische aandoeningen en kanker. Vaak bevat een dergelijk dieet ook relatief te veel eiwitten. Een eiwitintake van meer dan 15% van de totale intake aan calorieën kan schadelijk zijn omdat het kan leiden tot een hoog cholesterol, atherosclerose (dichtslibben van de bloedvaten), diabetes en kanker.

🌱

Goede redenen om zo veel mogelijk onbewerkt plantaardig te eten en juist die goede volle granen en bonen volop op het menu te zetten!

🌱

Onbewerkt plantaardig eten heeft ook nog eens bewezen net zo goed te werken om af te vallen als een koolhydraatarm dieet. Bovendien helpt het om de gevoeligheid voor insuline te vergroten, in tegenstelling tot een koolhydraatarm dieet, en is het dus op de lange termijn beter bij diabetes.

🌱

Ik heb zelf in het verleden vaak koolhydraatarme diëten gevolgd. Ik viel er aanvankelijk wel een beetje mee af, maar kwam uiteindelijk steeds weer aan. Ook bleef ik de hele dag door trek houden en kon ik ’s ochtends niet eens een banaan eten omdat dat mijn bloedsuikers de hele dag van slag bracht. Pas toen ik onbewerkt plantaardig ging eten ben ik fors afgevallen. Zonder trek tussen de maaltijden door. Het kost me nu ook geen moeite meer om op gewicht te blijven.

🌱

Bovendien: hoe heerlijk is het om gewoon aardappelen te kunnen eten, rijst, bulgur, boekweit, haver, af en toe een stukje volkoren brood, zonder dat je bloedsuiker meteen de lucht in schiet! 💚

Literatuur:

Bilsborough SA, Crowe TC. Low-carbohydrate diets: what are the potential short- and long-term health implications? Asia Pac J Clin Nutr. 2003;12(4):396-404.

Seidelmann SB Claggett B Cheng S et al. Dietary carbohydrate intake and mortality: a prospective cohort study and meta-analysis. Lancet Public Health. 2018; 3: e419-e428

Noto H, Goto A, Tsujimoto T, Noda M. Low-carbohydrate diets and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis of observational studies. PLoS One. 2013;8(1):e55030.

Kim Y, Je Y. Dietary fibre intake and mortality from cardiovascular disease and all cancers: A meta-analysis of prospective cohort studies. Arch Cardiovasc Dis. 2016 Jan;109(1):39-54.

https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Low-carbohydrate-diets-are-unsafe-and-should-be-avoided

Delimaris I. Adverse Effects Associated with Protein Intake above the Recommended Dietary Allowance for Adults. ISRN Nutr. 2013 Jul 18;2013:126929.

Hall, K.D., Guo, J., Courville, A.B. et al. Effect of a plant-based, low-fat diet versus an animal-based, ketogenic diet on ad libitum energy intake. Nat Med (2021). https://doi.org/10.1038/s41591-020-01209-1

Greger M. A Whole Food Plant-Based Diet Is Effective for Weight Loss: The Evidence. Am J Lifestyle Med. 2020;14(5):500-510. Published 2020 Apr 3. doi:10.1177/1559827620912400

McMacken M, Shah S. A plant-based diet for the prevention and treatment of type 2 diabetes. J Geriatr Cardiol. 2017 May;14(5):342-354.

Beisswenger BG, Delucia EM, Lapoint N, Sanford RJ, Beisswenger PJ. Ketosis leads to increased methylglyoxal production on the Atkins diet. Ann N Y Acad Sci. 2005 Jun;1043:201-10.

Merino J, Kones R, Ferré R, Plana N, Girona J, Aragonés G, Ibarretxe D, Heras M, Masana L. Negative effect of a low-carbohydrate, high-protein, high-fat diet on small peripheral artery reactivity in patients with increased cardiovascular risk. Br J Nutr. 2013 Apr 14;109(7):1241-7.

Cândido FG, Valente FX, Grześkowiak ŁM, Moreira APB, Rocha DMUP, Alfenas RCG. Impact of dietary fat on gut microbiota and low-grade systemic inflammation: mechanisms and clinical implications on obesity. Int J Food Sci Nutr. 2018 Mar;69(2):125-143.

Brinkworth GD, Noakes M, Clifton PM, Bird AR. Comparative effects of very low-carbohydrate, high-fat and high-carbohydrate, low-fat weight-loss diets on bowel habit and faecal short-chain fatty acids and bacterial populations. Br J Nutr. 2009 May;101(10):1493-502.

Phillips SA, Jurva JW, Syed AQ, Syed AQ, Kulinski JP, Pleuss J, Hoffmann RG, Gutterman DD. Benefit of low-fat over low-carbohydrate diet on endothelial health in obesity. Hypertension. 2008 Feb;51(2):376-82.

Schwingshackl L, Hoffmann G. Low-carbohydrate diets impair flow-mediated dilatation: evidence from a systematic review and meta-analysis. Br J Nutr. 2013 Sep 14;110(5):969-70.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord