De laatste jaren tonen steeds meer onderzoeken aan dat koemelk niet zo gezond is als eerder wel werd gedacht. Wat zijn de voor- en nadelen en waarom adviseer ik om geen melkproducten te gebruiken?

🌱

Koemelk bevat veel eiwitten, calcium en magnesium. In het verleden werd gedacht dat koemelk zou bijdragen aan sterke botten. Recente studies laten echter zien dat dit juist niet het geval is. Een grote studie in Zweden toonde bv aan dat hoe meer melk werd gedronken, hoe hoger de kans was op botbreuken en zelfs vroegtijdig overlijden.

🌱

De hormonen in koemelk (oestrogeen, progesteron en prolactine) worden in meerdere onderzoeken in verband gebracht met een verhoogd risico op kanker (prostaatkanker, eierstokkanker en baarmoederkanker). Ook lijkt het er steeds meer op dat ze fertiliteit beïnvloeden en de zwangerschapskans verlagen. 

🌱

Andere aandoeningen waarbij koemelk een rol lijkt te spelen zijn auto-immuunziekten (type 1 diabetes en MS), KNO-problemen (oorontstekingen), huidafwijkingen (zoals eczeem en acne), astma, darmziekten (Crohn en PDS), gewrichtsontstekingen en overgewicht.

🌱

Bovendien is aangetoond dat melk chronische ontsteking in het lichaam bevordert, wat gelinkt is aan veel van onze moderne leefstijlziekten, zoals hart-en vaatziekten, diabetes, Alzheimer, kanker, depressie, reumatoïde artritis en overgewicht.

🌱

Aangezien je je eiwitten en mineralen prima uit andere bronnen dan melk kunt halen adviseer ik (en met mij gelukkig steeds meer artsen!) om melkproducten te schrappen uit je dieet. Vervang koemelk door bv havermelk voor in de koffie (schuimt prima op en heeft een zoete smaak), of sojamelk in je havermout of pannenkoeken. Als je geen overgewicht hebt kun je ook gebruik maken van melk gemaakt van noten, zoals amandelmelk. 

🌱

Heb jij je koemelk al vervangen door een plantaardige melk? Ervaar je de gezondheidseffecten ervan?

 

Bronnen:

Sahni S, Soedamah-Muthu SS, Weaver CM. Higher milk intake increases fracture risk: confounding or true association? Osteoporos Int. 2017 Aug;28(8):2263-2264.

Michaelsson K, Wolk A, Langenskiold S, Basu S, Warensjo Lemming E, Melhus H, Byberg L (2014) Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies. BMJ 349:g6015

Ganmaa D, Cui X, Feskanich D, Hankinson SE, Willett WC. Milk, dairy intake and risk of endometrial cancer: a 26-year follow-up. Int J Cancer. 2012 Jun 1;130(11):2664-71

Malosse D, Perron H, Sasco A, Seigneurin JM. Correlation between milk and dairy product consumption and multiple sclerosis prevalence: a worldwide study. Neuroepidemiology 1992;11:304-12

Kroenke CH, Kwan ML, Sweeney C, Castillo A, Caan BJ. High- and low-fat dairy intake, recurrence, and mortality after breast cancer diagnosis. J Natl Cancer Inst. 2013;105(9):616-623. doi:10.1093/jnci/djt027

Fraser GE, Jaceldo-Siegl K, Orlich M, Mashchak A, Sirirat R, Knutsen S. Dairy, soy, and risk of breast cancer: those confounded milks. Int J Epidemiol. 2020 Oct 1;49(5):1526-1537.

Nilsson LM, Winkvist A, Esberg A, Jansson JH, Wennberg P, van Guelpen B, Johansson I. Dairy Products and Cancer Risk in a Northern Sweden Population. Nutr Cancer. 2020;72(3):409-420.

Aune D, Navarro Rosenblatt DA, Chan DS, Vieira AR, Vieira R, Greenwood DC, Vatten LJ, Norat T. Dairy products, calcium, and prostate cancer risk: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Am J Clin Nutr. 2015 Jan;101(1):87-117.

Song Y, Chavarro JE, Cao Y, Qiu W, Mucci L, Sesso HD, Stampfer MJ, Giovannucci E, Pollak M, Liu S, Ma J. Whole milk intake is associated with prostate cancer-specific mortality among U.S. male physicians. J Nutr. 2013 Feb;143(2):189-96.

Willett WC, Ludwig DS. Milk and Health. N Engl J Med. 2020 Feb 13;382(7):644-654.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord