“Ik wil zo graag gezonder worden en onbewerkt plantaardig eten, maar hoe doe ik dat?” is een vraag die ik regelmatig hoor.
🌱
No worries, ik help je! Het is eigenlijk heel natuurlijk: je eet groenten, fruit, volle granen, peulvruchten, noten en zaden. Zo puur mogelijk, met zo min mogelijk bewerking. Geen pakjes en zakjes, gewoon zelf koken. Geen olie, geen suiker. Je lijf zal je dankbaar zijn!
🌱
Een paar tips:
– een goede voorbereiding helpt. Preppen dus! Zie mijn eerdere post. En plan je maaltijden voor de hele week vooruit.
– Zorg voor een aantal basisrecepten en wissel die af. Maak af en toe iets nieuws, wanneer je wat meer tijd hebt
– Haal geen bewerkte voeding in huis. Mis je je tussendoortje? Maak zelf gezonde (en lekkere!) tussendoortjes en vries die in. Vervang stap voor stap al je favoriete producten door net zo lekkere, veel gezondere onbewerkt plantaardige versies.
– Begin eens met het onbewerkt plantaardig maken van 1 maaltijd (ontbijt, lunch of diner); wat is voor jou het meest simpel? Vaak is dat het ontbijt. Als je daarvoor 2 fijne opties hebt die onbewerkt plantaardig zijn, ga je door naar de volgende maaltijd.
– Voor sommige mensen werkt “cold turkey” het beste, die gaan direct over op 100% plantaardig, voor anderen is dit te overweldigend. Stop dan bv eerst met het eten van vlees, schrap daarna koemelk uit je dieet, enz. Begin in ieder geval met het toevoegen van meer groenten, volle granen en fruit. Dan voel je je verzadigd en heb je minder behoefte aan onbewerkte en dierlijke producten. Je darmen kunnen dan wennen aan een ander eetpatroon en je begint andere bacteriesoorten in je darm te ontwikkelen. Daardoor voel je je beter en wordt het gemakkelijker om over te schakelen op volledig onbewerkt plantaardig.
– Schakel hulp in. Betrek je partner of gezin er bij, doe het samen! Onderzoek wijst uit dat wanneer je het samen doet de kans dat je nieuwe eetpatroon een succes wordt veel groter is!
🌱
Ik zal de komende tijd af en toe posten wat ik eet op een dag, zodat je inspiratie op kunt doen. En laat me weten waar je verder tegenaan loopt; wat is jouw grootste struikelblok als het gaat om het veranderen van je eetpatroon?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord