Ik krijg vaak de vraag of plantaardig eten voor kinderen wel gezond is. Elke ouder is, begrijpelijk, bezorgd of zijn of haar kind wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Uit recent onderzoek blijkt dat de groei van kinderen die volledig plantaardig eten niet achter blijft en dat ze minder vaak overgewicht hebben. Kinderen die een goed gepland vegan dieet volgen krijgen voldoende eiwitten, vezels, foliumzuur en ijzer binnen. Uiteraard moet er aandacht zijn voor voldoende intake van calcium, vitamine D en vitamine B12. De onderzoekers concluderen dat er meer onderzoek nodig is naar oa omega 3 vetzuren, zink, jodium en selenium. Daar is in onderzoeken nog te weinig gericht naar gekeken om er uitspraken over te doen.

Een (onbewerkt) plantaardig eetpatroon blijkt zeer efficiënt voor de preventie van hart-en vaatziekten en overgewicht. Wist je dat atherosclerose (aderverkalking) al op jonge leeftijd start, waarschijnlijk zo rond je 20e? Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met preventie!

Het gemakkelijkst is het natuurlijk als je je kinderen van jongs af aan gezonde plantaardige voeding voorzet, maar ook op latere leeftijd kunnen ze er goed aan wennen. Geef ze meer groenten tussendoor (zet ze bijvoorbeeld eens een schaaltje rauwkost voor, de meeste kinderen vinden dat geknaag heerlijk!), geef fruit mee als tussendoortje, bak vegan pannenkoeken of wentelteefjes als ontbijt, experimenteer met gezond vegan broodbeleg zoals hummus, avocado, een notenspread, tapenades, pesto, of appelplakjes met dadelpuree. Vervang de yoghurt door sojayoghurt (kwestie van proberen welke je kind lekker vindt), maak vegan bananenbrood, vervang het ijs door nicecream (vinden kinderen geweldig om zelf te maken!) en vind een aantal plantaardige gerechten voor het avondeten. Laat ze meehelpen bij het koken en bedenken van gerechten, neem ze een keer mee naar de supermarkt en maak er een challenge van om gezonde plantaardige producten in het karretje te gooien, of maak ’s avonds een buffetje, waarbij je voornamelijk plantaardige ingrediënten klaar zet, voor bijvoorbeeld een maaltijdsalade, “make your own burger” of taco’s.

Je geeft je kinderen zo een goede basis mee voor een optimale gezondheid later! 💚

 

Sutter DO, Bender N. Nutrient status and growth in vegan children. Nutr Res. Published online May 18, 2021. doi: 10.1016/j.nutres.2021.04.005

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord